Dobre prakse NVO v kulturi: Transferzala

Foto@Abonma Transferzala
Foto@Abonma Transferzala

Neodvisna gledališča imajo v primerjavi z institucionalnimi vrsto težav: od pomanjkanja sredstev za upravljanje prostorov, bistveno manjše proračune za produkcije kot javni zavodi, ter vsesplošno prekarnost programa in publike. Zato v Ljubljani že nekaj let poteka vse tesnejše povezovanje neodvisnih teatrov, ki sodelujejo tako vsebinsko kot tehnično.

Med primeri dobrih praks nevladnih organizacij v kulturi tako tokrat predstavljamo Abonma Transferzala, ki povezuje pet neodvisnih gledaliških odrov v prestolnici.

Prisluhnite celotnemu pogovoru v Kulturosferinem junijskem podcastu, ki ga najdete na tej povezavi.

Projekt abonma Transferzala od leta 2013 povezuje pet ljubljanskih neodvisnih odrov: Plesni Teater Ljubljana, Mini teater, Center kulture Španski borci, Gledališče Glej in Staro mestno elektrarno – Elektro Ljubljana. “Gre za gledališko-plesno-performerski abonma, ki je zrasel iz želje po povezovanju. Povezovanju odrov, neodvisne scene in gledalcev. Le-tem smo želeli ponuditi kar najbolj raznolik in drugačen nabor predstav, zato je Transferzala zagotovo najbolj drznolik abonma v mestu,” razlaga producentka Anja Pirnat iz Gledališča Glej, ki trenutno koordinira abonma.

Eno izmed ključnih vodil snovalcev abonmaja je cenovna dostopnost kvalitetne profesionalne gledališke produkcije. Abonentke in abonenti si lahko na leto ogledajo pet predstav, abonma pa stane zgolj 25 evrov, torej posamezna vstopnica stane zgolj 5 evrov.

Foto: Andrej Lamut@En-Knap
Foto: Andrej Lamut@En-Knap

Drugo vodilo, ki ga poudarjajo neodvisni gledališčniki, je fleksibilnost. “Z njo smo poskušali razbiti ustaljene smernice “običajnih” abonmajev. Za nakup abonmaja se lahko abonenti odločijo kadarkoli tekom sezone, prav tako si sproti sami ustvarjajo program in se odločajo, katere predstave bi si želeli ogledati, in kako bo izgledala njihova pot po Transferzali,” pojasnjuje Pirnat.

Ključna ideja projekta, ki ga vodi medsebojna podpora, koordinacija in izmenjava med nevladnimi organizacijami, je bila občinstvu približati ljubljansko neodvisno sceno, poskrbeti za sodelovanje in mreženje neodvisnih odrov.

“Obenem pa smo si želeli vsi vpleteni partnerji “izmenjati” gledalce ter jih seznaniti z različnimi vidiki neodvisne produkcije.” Anja Pirnat, Gledališče Glej
Foto: Drago Videmšek@Plesni teater Ljubljana
Foto: Drago Videmšek@Plesni teater Ljubljana

Pogon na entuziazem in pomanjkanje sistemske podpore

Glavni izzivi projekta Transferzala so po besedah nevladnikov sestavljanje programa, vzdrževanje in promocija. Težave pri sestavljanju programa izhajajo iz dejstva, da nihče izmed neodvisnih teatrov nima stalnega igralskega ansambla, pogosto so omejitve negotovi ali prepočasni rezultati projektnih in programskih razpisov, ki lahko zrušijo načrtovane urnike in izvedbe predstav.

“Vsi navedeni izzivi so v tesni korelaciji s finančnim aspektom. Za izvedbo, koordinacijo in organizacijo namreč ne prejemamo nobenih dodatnih finančnih sredstev s strani države, tako da celoletni program poteka v veliki meri samo z lastnimi vloženimi sredstvi in entuziazmom. Vsekakor bi si želeli širše podpore, ki bi prinesla tudi večjo vidnost in prepoznavnost specifičnosti oz. redkosti tovrstnega povezovanja NVO v kulturi,” poudarja Anja Pirnat.

Foto: Ivian Kan Mujezinović@Gledališče Glej
Foto: Ivian Kan Mujezinović@Gledališče Glej
Konkretni rezultati in napovedi širitve

Struktura abonentov je razvejana, saj se zanj odločajo tako dijaki, študenti, upokojenci kot tudi redno zaposleni in samozaposleni v kulturi. “Na začetku so mogoče res prevladovali študenti, ampak nas nadvse veseli, da se je struktura tekom let tako diferenciirala,” pravi Pirnat.

Dodaja, da je projekt v dobrih petih letih že prinesel konkretne rezultate: “V veliko veselje in zadovoljstvo je spremljati abonente, ki se po poti Transferzale podajajo že od samega začetka. Pri vsakem izmed partnerjev je mogoče opaziti tudi abonente, ki se udeležujejo ogleda ostalih produkcij (izven ponudbe Transferzale), ki jih posamezni neodvisni oder ponuja, tako da se je pretok občinstva v povprečju vsekakor povečal.”

Pozitivne izkušnje znotraj projekta nevladne organizacije navdihujejo s pogumom za širitev.

“Počasi se naša pot po Transferzali širi z dodatnimi postojankami, radi bi namreč v program z novo sezono vpletli še katerega od neodvisnih odrov, poskrbeli za skupno druženje abonentov in ustvarjalcev ter abonente še bolj temeljito seznanili z delovanjem in specifiko posameznega neodvisnega odra.” Anja Pirnat, Gledališče Glej
Foto: Nada Žgank@Mini Teater
Foto: Nada Žgank@Mini Teater
Ste tudi vi NVO v kulturi z odličnim in inovativnim projektom, ki ga želite kot primer dobre prakse predstaviti bralkam in bralcem Kulturosfere? Prijavite se na naš poziv!
Deli