Razpis za programske vsebine medijev: neprofitni mediji brez izdatneje osmišljene podpore

V Asociaciji smo se odzvali na Redni letni javni razpis za sofinanciranje programskih vsebin medijev v letu 2026 (JPR-MV-2026). Objavo rednega letnega razpisa smo pri tem vzeli za priložnost, da bi preiskali, kako in ali se spremembe medijske zakonodaje izrazijo v okrepljenem položaju neprofitnih medijev. Ti so mdr. namreč ključni za zagotavljanje domačega medijskega pluralizma, dvig medijske pismenosti, predstavljajo kalilnice novinarskega kadra, platforme za refleksijo domače ustvarjalnosti ter zagotavljajo, da se v javnih razprava slišijo tudi pogosto premalo reprezentirani glasovi skupnosti. 

V odzivu smo se tako osredotočili na višino sredstev, namenjenih programskim vsebinam medijev, njihovo porazdelitev ter predvsem na vprašanje, ali razpis v zadostni meri razume in spodbuja razvoj neprofitne medijske produkcije.

Celotno besedilo odziva

Na podlagi analize, ki je predstavljena v odzivu, smo v društvu namreč mnenja, da je potrebno več naporov vložiti v spremembe in ukrepe, ki izkazali ustrezno mero posluha za pomen, vlogo in pogoje dela neprofitnih medijev oz,  t. i. tretjega medijskega sektorja, ki pa je skozi razpis in spremembe zakonodaje še naprej bodisi izenačen s profitnimi mediji oziroma dodatnih spodbud, ki bi krepile njihov položaj za razliko od profitnih medijev ne misli.

Ministrstvu za kulturo smo zato predlagali, da:

  • zagotovi letno usklajevanje razpisnih sredstev, bodisi z redno valorizacijo RTV-prispevka bodisi z odpravo vezanosti financiranja mehanizma na prihodke RTV;
  • v razpisnih merilih okrepi podporo nevladnim in neprofitnim izdajateljem, tudi z ustrezno spremembo vladne uredbe, ki določa višino sofinanciranja, ter za neprofitne medije predvidi višjo intenzivnost (najmanj 80 %);
  • preoblikuje razpis tako, da omogoča prijavo večletnih, ne le enoletnih projektov;
  • med upravičene stroške vključi stroške dela, vključno z malico, prevozom in drugimi pravicami iz dela;
  • zagotovi posebne spodbude za zaposlovanje medijskih delavcev v neprofitnih medijih ter v Zakonu o medijih in razpisu okrepi položaj ter vrednotenje dela samostojnih novinarjev in drugih prekarnih medijskih delavcev.

Uvedba teh sprememb bi država zagotovila stabilnejši, pravičnejši in razvojno usmerjen okvir za delovanje neprofitnih medijev v javnem interesu. S tem bi se približali ureditvi, v kateri bi lahko govorili o dejanskem razvoju in podpori tretjemu medijskemu sektorju ter o uresničevanju zavez glede medijskega pluralizma in dostojnih pogojev dela v medijskem prostoru.