V društvu Asociacija smo pozdravili odločitev, da se sredstva za nujne prostorske pogoje in opremo za ljubiteljsko ter poklicno nevladno kulturo za leto 2025 tokrat dodeljujejo prek javnega razpisa in ne več zgolj na podlagi poziva. K temu smo sami pozivali že leta 2023, saj razpisna oblika prinaša večjo preglednost in možnost kakovostne presoje prijav. A ob podrobnem pregledu objavljenega razpisa ugotavljamo, da kljub formalnemu koraku naprej ta za poklicne NVO v vsebinskem in sistemskem smislu pomeni resen korak nazaj.
Razpis Prostori/Oprema–2025 kljub pozitivni spremembi v načinu dodeljevanja sredstev pestijo večplastne težave predvsem pa kršitev zakonsko določenega financiranja mehanizma in neenaka porazdelitev sredstev med ljubiteljskim in poklicnim sektorjem. Namesto da bi mehanizem naslovil kritično infrastrukturno podhranjenost poklicne nevladne kulture, ponuja podhranjene rešitve, ki ne omogočajo razvoja in sanacije po več letih finančnih šokov za sektor.
Celotno besedilo odziva
Najprej nasprotje z zakonom: Zakon o zagotavljanju sredstev za določene nujne programe Republike Slovenije v kulturi jasno določa, da mora država za področje ljubiteljske in nevladne kulture zagotoviti najmanj 400.000 evrov letno. Objavljeni razpis pa predvideva zgolj 320.000 evrov, kar pomeni neposredno kršitev zakonske določbe. Ob tem opozarjamo, da v letu 2024 razpis sploh ni bil izveden, kar pomeni kar 68 % izpad zakonsko določenih sredstev v dveh letih.

Še bolj problematična pa je razporeditev sredstev: poklicnim NVO je namenjenih zgolj 80.000 evrov, torej le petina celotnega zneska, medtem ko je v preteklosti ta delež znašal polovico. To ustvarja neupravičeno neravnovesje med ljubiteljskim in poklicnim sektorjem ter ponovno poglablja že tako resno infrastrukturno podhranjenost nevladne kulture. Organizacije, ki svoje delo opravljajo profesionalno in ustvarjajo visoko kakovostne umetniške vsebine, pogosto v neustreznih prostorih in z opremo, ki presega zakonsko predpisano življenjsko dobo, s tem ostajajo na robu preživetja.
Dodatno učinkovitost razpisa slabijo omejitve, kot je določilo, da se organizacije, ki so v dveh razpisih skupaj prejele več kot 3.000 evrov, na tretjega ne morejo več prijaviti. V praksi to pomeni možnost prijave le vsake tri do štiri leta. Ob tem pa višina sredstev pogosto ne presega 10.000 evrov, kar v kontekstu naraščajočih stroškov predstavlja le simbolno pomoč.
Zaskrbljujoče je tudi dejstvo, da je bil razpis objavljen sredi poletja – v času intenzivnih produkcijskih dejavnosti in kadrovske odsotnosti, kar bistveno otežuje kakovostno pripravo prijav. Poleg tega se istočasno izvajajo še drugi ključni razpisi, kar dodatno obremenjuje organizacije z omejenimi resursi.
Opozarjamo tudi na pomanjkanje vključujočega dialoga: konec maja 2025 smo bili v Asociaciji pozvani k oddaji komentarjev na osnutek razpisa, vendar do nadaljnjih usklajevanj ni prišlo. Opuščanje sodelovanja z nevladnim sektorjem pomeni zamujeno priložnost za izboljšave, ki bi lahko bistveno prispevale k pravičnejšemu in učinkovitejšemu razpisnemu mehanizmu.
Zato v društvu Asociacija ponovno pozivamo Ministrstvo za kulturo in Vlado RS k naslednjim ukrepom:
- takojšnjemu zvišanju sredstev na zakonsko določenih 500.000 evrov,
- dodatni dodelitvi še 500.000 evrov za nadomestitev izpada razpisa v letu 2024,
- prenovi razpisnih pogojev, ki omogočajo dolgoročnejše investicije v infrastrukturo NVO,
- in vzpostavitvi stalnega vključevanja civilne družbe v pripravo tovrstnih mehanizmov.
Razpisi, ki ne spoštujejo zakona, realnih potreb na terenu in ne omogočajo enakopravnega razvoja vseh segmentov kulture, ne morejo služiti svojemu namenu. Asociacija bo zato še naprej opozarjala na neskladja in si prizadevala za kulturno politiko, ki bo tudi poklicnim nevladnim organizacijam omogočila dostojne pogoje za delo in razvoj.ure, ne morejo služiti svojemu namenu. Asociacija bo zato še naprej opozarjala na neskladja in si prizadevala za kulturno politiko, ki bo tudi poklicnim nevladnim organizacijam omogočila dostojne pogoje za delo in razvoj.