Kulturni podcasti: medsektorsko povezovanje kulture

V okviru elektronskega glasila Kulturosfera društvo Asociacija vzpostavlja projekt »Kulturni podcasti: medsektorsko povezovanje kulture«, v katerem predstavljeno medsektorsko povezovanje na enem primeru dobre prakse, katere nosilka je nevladna organizacija v kulturi. V okviru projektnega razpisa za sofinanciranje programskih vsebin medijev v letu 2019 ga sofinancira Ministrstvo za kulturo.

V sodobnem svetu se namreč kultura vse bolj prepleta z ostalimi segmenti družbe. Vse evropske smernice jo razumejo kot ključen povezovalni element v družbi. V projektu nas bo zanimala ravno ta prepletenost kulture skozi ostala področja družbe. Kje vse se pojavlja, kakšne koristi ima od nje družba in zakaj je nujno, da jo podpirajo tudi druga področja, če želijo zvišati kakovost bivanja prebivalcev?

Dobre prakse, ki bodo predstavljene v podcastu Kulturosfere, bomo sondirali na različne načine, predvsem pa bomo upoštevali predloge iz kulturniškega in umetniškega »terena«, s katerim je društvo Asociacija zaradi svojega siceršnjega poslanstva v konstantnem stiku. Medsektorsko povezovanje je pomembno tudi zato, ker je ena izmed problematičnih tendenc namreč ravno marginalizacija in izolacija umetnosti ter kulture, ki se v medijskem kontekstu odraža skozi zmanjševanje prostora za kulturne vsebine.

Projekt »Kulturni podcasti: medsektorsko povezovanje kulture« je namenjen populaciji, ki se ukvarja s kulturno-umetniškim ustvarjanjem, kot tudi odločevalcem s področja kulture, ki razmišljajo o prepletanju kulture in gospodarstva, predvsem pa širši populaciji, ki se zanima za kulturo in umetnost in njuno vlogo v družbi.

S formo podcasta želimo uspešne kulturne prakse približati širši populaciji, torej tudi tistim, ki se s kulturo in umetnostjo ne ukvarjajo. Kulturo in umetnost želimo na ta način tudi približati načinu konzumacije medijev, ki je značilen za mlajšo, t.i. milenijsko generacijo.

Kulturosfera je elektronsko glasilo, ki se osredotoča na kulturnopolitične vsebine s posebnim fokusom na nevladnih organizacijah in samozaposlenih v kulturi. Izhaja enkrat mesečno in svojim naročnikom ponudi cca. 15 vsebin raznolikih medijskih formatov s področja kulture in umetnosti: novosti iz zakonodaje, intervju, kolumna, servis za nevladne organizacije in samozaposlene v kulturi, itd. Prva številka pilotnega glasila, sprva za člane društva, je bila izdana julija 2015, kot medij za širšo javnost pa je glasilo registrirano od leta 2017.

 

kultura

Zakon o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti

Ime:  Zakon o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti
Predlagatelj: Ministrstvo za kulturo
Predlog poslan v obravnavo: 18. 10. 2018

Povezava na predlog

Ključne spremembe zakona s strani predlagatelja:

Izjemne pokojnine kot priznavanje za izjemne dosežke posameznim osebam na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti še vedno ni urejeno. Zakon o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti bi nadomestil Zakon o izjemnem priznavanju in odmeri starostne pokojnine osebam, ki imajo posebne zasluge na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti, z uvedbo novega pojmovanja izjemnih pokojnin.  

Poglavitni cilj predlaganega zakona je vzpostavitev ustreznih pravnih podlag za nadaljnje priznavanje izjemnih dosežkov osebam, ki so s svojimi dosežki trajno prispevale k razvoju družbe in ugledu države na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti. Predlog zakona jasneje opredeljuje pojem dodatka k pokojnini za izjemne dosežke, ki je po svoji naravi, enako kot po dosedanjih predpisih, častno priznanje, ki ga Vlada Republike Slovenije dodeli upravičencu za varno starost iz naslova minulega dela na področju kulture ali raziskovalno-razvojne dejavnosti. Prav tako se zagotovi enaka obravnava oseb, ki so bile upravičene do izjemnih pokojnin po Zakonu o izjemnem priznanju in odmeri starostne pokojnine osebam, ki imajo posebne zasluge in tistih, ki zaradi ne izvajanja zakona do le teh niso upravičeni. Predlog novega zakona opredeljuje izjemne dosežke, ki se za področje kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti lahko upoštevajo pri priznanju dodatka k pokojnini, in s tem na zakonski ravni postavlja kriterije za priznanje.  

Osnutek predloga zakona sledi nadaljnji primerljivi obravnavi posameznikov na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti s področjem športne dejavnosti, saj je bil v letu 2017 že sprejet Zakon o dodatku k pokojnini za delo in izjemne dosežke na področju športa.
Odziv Asociacije:

Predstavniki in člani Asociacije so že na 9. seji Delovne skupine za trajni dialog s samozaposlenimi v kulturi na ministrstvu za kulturo (MK) novembra 2017, naslovili problematiko že več let ustavljenega mehanizma podeljevanja izjemnih pokojnin, ki so predstavljale vsaj delni korektiv socialno slabe slike upokojenih samostojnih ustvarjalcev v kulturi. Problematiko izjemnih pokojnin za kulturnike Asociacija izpostavi tudi na pogovorih s poslanskimi skupinami DZ. Predlog Zakona o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti so analizirali člani UO in sodelavci strokovne pisarne. Asociacija se je na predlog zakona odzvala z javno podporo na spletni strani, a hkrati predlagala nujne izboljšave predloga, ki jih je Ministrstvu za kulturo posredovala kot komentar v okviru javne razprave. Na nerešenost problema je Asociacija opozorila tudi v analizi »100 dni vlade na področju kulture«.

Ključne točke v odzivu Asociacije:

Predlog Zakona o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti je sicer večinoma sprejemljiv in smiseln, zato smo poslali predvsem manjši popravek oziroma dopolnilo v okviru razumevanja nagrad, ki štejejo za pridobitev pravice do izjemne pokojnine. Predlog je namreč vključeval zgolj del nagrad, pri čemer ni upošteval tudi nagrade, ki niso stanovskega pomena oziroma svetovnega pomena. Poleg tega smo opozorili, da je sistem pokojnin kot tak za samozaposlen v kulturi problematičen, saj samozaposleni v skladu s pravico do plačila prispevkov, ki jim dodeljuje minimalne prispevke po tem dobivajo tudi minimalno pokojnino.

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije:

Predlog je v medresorskem usklajevanju in zaenkrat še ni znano, ali Ministrstvo za kulturo je ali bo upoštevalo predloge in dopolnitve Asociacije.

Kronologija zagovorniških dejavnosti:

4. januar 2019: Asociacija na problem neurejenosti izjemnih pokojnin kot priznavanja za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti opozori tudi v spletni objavi analize »100 dni vlade na področju kulture«.
20. november 2018: Asociacija predlog zakona podpre z javno objavo na spletni strani, a hkrati opozori na svoje predloge za nekatere nujne izboljšave.
19. november 2018: V okviru javne razprave Asociacija Ministrstvu za kulturo posreduje komentar predloga s predlogi za njegove nujne izboljšave.
November 2018: Predstavniki Asociacije opravijo pogovore s poslanskimi skupinami DZ, na katerih med drugim izpostavijo tudi zakon o izjemnih pokojninah za kulturnike.
Oktober 2018: Člani UO in sodelavci strokovne pisarne opravijo analizo zakonskega predloga.
22. november 2017: Predstavniki in člani Asociacije so naslovili problematiko že več let ustavljenega mehanizma podeljevanja izjemnih pokojnin v kulturi na 9. seji Delovne skupine za trajni dialog s samozaposlenimi v kulturi na ministrstvu za kulturo (MK).

Zakon o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti

Kratko o zakonu: Gre za mehanizem tako imenovanih izjemnih pokojnin, ki so vrhunskim ustvarjalcem, znanstvenikom in športnikom omogočali bolj varno starost, ki smo ga v Sloveniji poznali vrsto let. Pred slabim desetletjem se je izjemne pokojnine prenehalo podeljevati in potem ko so pred enim letom izjemen pokojnine spet pričeli dobivati športniki, je sedaj v parlamentarni proceduri še predlog, da bi slednje ponovno lahko pripadle tudi kulturnikom in znanstvenikom.

Trenutno veljavni zakon: Samostojno in celovito je bilo vprašanje izjemnih pokojnin v Republiki Sloveniji prvič urejeno že leta 1974 z Zakonom o izjemnem priznanju in odmeri starostne pokojnine osebam, ki imajo posebne zasluge (Uradni list SRS, št. 18/74 – v nadaljevanju ZIPO). ZIPO je bil v letu 1990 spremenjen in dopolnjen, prečiščeno besedilo pa je bilo objavljeno v Uradnem listu RS, št. 14/90.

V začetku leta 2011 je bil v obravnavo na Vlado RS posredovan predlog novega Zakona o doživljenjski renti za izjemne dosežke na področju kulture, raziskovalno-razvojne dejavnosti in športa ter predlog uredbe, ki podrobneje ureja postopek in merila za izjemno podelitev rente, vendar pa je bil predlog 17. 3. 2011 umaknjen iz vladne obravnave.

V letu 2017 je bil sprejet Zakon o dodatku k pokojnini za delo in izjemne dosežke na področju športa, ki je področje izjemnih pokojnin uredil le na področju športa, še vedno pa ostaja neurejeno področje priznavanja in odmerjanja dodatka za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti.

Od decembra 2018 pa je v medresorskem usklajevanju predlog Zakona o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti.

Zgodovina sprememb zakona in dejavnosti Asociacije:

  • Zakon o dodatku k pokojnini za izjemne dosežke na področju kulture in raziskovalno-razvojne dejavnosti (nesprejeti predlog iz leta 2018) DEJAVNOSTI ASOCIACIJE
  • Zakon o dodatku k pokojnini za delo in izjemne dosežke na področju športa (2017) DEJAVNOSTI ASOCIACIJE
    • Zakon o doživljenjski renti za izjemne dosežke na področju kulture, raziskovalno-razvojne dejavnosti in športa (nesprejeti predlog iz leta 2011)
    • Zakon o izjemnem priznanju in odmeri starostne pokojnine osebam, ki imajo posebne zasluge (1974, popravljen 1990)

Pravilnik o strokovnih komisijah

Ime: Pravilnik o strokovnih komisijah (Uradni list RS, št. 77/18)

Predlagatelj: Ministrstvo za kulturo

Predlog poslan v obravnavo: oktober 2018

Predlog pravilnik sprejet: november 2018

Povezava na pravilnik.

 

Ključne spremembe pravilnika s strani predlagatelja:

Pravilnik na novo določa število, sestavo, trajanje mandata, naloge, način dela in financiranje stalnih ter začasnih strokovnih komisij za posamezna področja oziroma vidike kulture.

Med novostmi so predvsem povečanje števila članov posamezne komisije na 5 do 7 članov in opredelitve, da se pri sestavi komisije »zasledujejo uravnotežena strokovnost, zastopanost obeh spolov in enakomerna pokritost ozemlja Republike Slovenije«. Pomemben napredek je narejen tudi na področju večje avtonomnosti vsake posamezne komisije, kot pozitiven premik pa razumemo tudi določila, ki zmanjšujejo korupcijska tveganja.

Odziv Asociacije

Komentarji na predlog pravilnika, ki jih je Asociacija poslala novembra 2018, so v celoti dostopni na tej povezavi.

Asociacija je v odzivu podala več predlogov za izboljšave pravilnika:

  • ukinitev posebne komisije, ki odloča o vpisu posameznika v razvid samozaposlenih in o pravici do plačila prispevkov,
  • uvedbo komisije za »urejanje področja razvoja nevladnih organizacij in samozaposlenih v kulturi« in komisije za »podporne programe za področje kulture«,
  • bolj natančno opredelitev, kdo je strokovnjak s področja nevladnega sektorja in samozaposlenih v kulturi
  • v komisije, ki odločajo o vlogah javnih zavodov, naj bo vključen tudi vsaj en strokovnjak z ustreznim znanjem delovanja na področju nevladnih organizacij in samozaposlenih v kulturi.

V Asociaciji se zavzemamo tudi za javno objavo zapisnikov posameznih strokovnih komisij in da se v Pravilniku določi tudi minimalni honorar za njihove člane.

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije:

Ministrstvo za kulturo ni želelo upoštevati predlogov Asociacije za izboljšanje besedila pravilnika.

 

Kronologija zagovorniških dejavnosti

Oktober 2018: Korespondenčni posvet članov Asociacije, na podlagi odzivov članov UO in drugih zainteresiranih članov je bila opravljena analiza pravilnika.
November 2018: O ustreznosti predlogov se je Asociacija posvetovala s CNVOS.
22. november 2018: V sklopu javne razprave je Asociacija na ministrstvo poslala predloge in komentarje za spremembo pravilnika.
04. december 2018: Na spletni strani je Asociacija objavila novico o odzivu na pravilnik in zraven dodala na ministrstvo poslane komentarje.
13. december 2018: Asociacija na sestanku z ministrom za kulturo Dejanom Prešičkom opozori tudi na predloge za izboljšave pravilnika o strokovnih komisijah.

Servis za samozaposlene iz kulture in kreativnih industrij

Projekt »Servis za samozaposlene iz kulture in kreativnih industrij«, ki ga sofinancira Ministrstvo za Javno Upravo Republike Slovenije, izvaja Društvo Asociacija v partnerstvu s Poligonom. Asociacija bo v okviru projekta vzpostavila servis za administrativna vprašanja in razvila model kolektivnih peer to peer delavnic, medtem ko bo Poligon razvijal izobraževanja in svetovanja na področju t.i. mehkih delovnih veščin.

Projekt je nastal kot rezultat dolgoletnih prizadevanj Asociacije, katerih izhodišče je bila ugotovitev, da samozaposleni v kulturi nimajo učinkovitega svetovalnega in podpornega sistema, ki bi omogočal, da bi se lahko osredotočili predvsem na lastno poslanstvo, torej kulturno in umetniško udejstvovanje.

Preberite več

Javni poziv za sofinanciranje projektov mednarodnega sodelovanja na področju umetnosti za leto 2018

Ime: Javni poziv za izbor javnih kulturnih projektov mednarodnega sodelovanja na področju umetnosti, ki jih bo v letu 2018 sofinancirala Republika Slovenija iz proračuna, namenjenega za kulturo
Institucija, ki je objavila razpis: Ministrstvo za kulturo RS
Datum objave: 20. april 2018
Povezava na razpis

Ključne opredelitve mehanizma izvajanja kulturnih politik

Poziv je namenjen sofinanciranju kulturnih projektov predstavljanja vrhunske slovenske umetniške produkcije v tujini ter predstavljanju vrhunske tuje umetniške produkcije v Sloveniji na področjih glasbene, uprizoritvene, vizualne in intermedijske umetnosti.

Vključevanje Asociacije v procese oblikovanja mehanizma izvajanja kulturnih politik

Razpis je posledica prizadevanj Asociacije glede programskega razpisa v letih 2018 do 2021. Pri predsedniku vlade si je Asociacija v februarju 2018 izborila dodatna sredstva za blažitev splošno slabega položaja nevladnih ustvarjalcev in za blažitev težav, ki so nastale zavoljo programskega razpisa ministrstva za kulturo.

Asociacija je takoj po objavi poziva na spletni strani objavila komentar poziva, v katerem smo detektirali številne problematične točke, med drugim:

– Poziv je bil očitno združen s sorodnim rednim letnim razpisom za sofinanciranje predstavitve ustvarjalcev na mednarodnih umetniških sejmih, kar je pomenilo zažiranje sredstev v sicer dodatno zagotovljena sredstva s strani Vlade RS.
– Poziv je združeval umetniška področja, denimo glasbo in uprizoritvene umetnosti, ki imajo povsem drugačne lastnosti in potrebe ter produkcijske načine.
– Poziv je delal nerazumne razlike med zahtevami vizualnega in intermedijskega področja na eni ter uprizoritvenega in glasbenega področja na drugi strani.
– Ministrstvo je želelo v besedilu razpisa financirati zgolj določene umetniške sejme, pri čemer so bili navedeni nekateri, ki so v tistem obdobju že minili.

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije

Četudi so bili vsi komentarji in pripombe argumentirani in podkrepljeni z dejstvi, ministrstvo poziva ni spremenilo v nobeni točki.

Kronologija zagovorniških dejavnosti

15. februarja 2018: Na sestanku s predsednikom vlade smo zagovarjali stališče, da je potrebo zagotoviti dodatna sredstva za blaženje slabih rezultatov programskega razpisa. Predsednik vlade je zagotovil, da bo za ta namen namenjenih dodatnih pol milijona sredstev.
16. februar 2018: Asociacija je na spletni strani objavila novico o sestanku pri predsedniku vlade.
5. marec 2018: Asociacija je organizirala posvet članov o oblikovanju razpisa, glede katerega je predsednik vlade zagotovil, da bo pristojno ministrstvo iz proračuna prejelo dodatnih pol milijona sredstev.
15. marec 2018: Asociacija je organizirala posvet zainteresiranih članov glede oblikovanja razpisa.
24. april 2018: Na spletni strani Asociacije je bila objavljena novica o komentarjih Asociacije na javni poziv za sofinanciranje projektov mednarodnega sodelovanja na področju umetnosti.

Projektni razpis MOL za leto 2017

Ime: Javni razpis za izbor kulturnih projektov, ki jih bo v letu 2017 sofinancirala Mestna občina Ljubljana
Institucija, ki je objavila razpis: Mestna občina Ljubljana
Datum objave:  28. oktober 2016
Povezava na razpis

Ključne opredelitve mehanizma izvajanja kulturnih politik

Predmet razpisa je sofinanciranje kulturnih projektov, ki naj bi bili na območju MOL izvedeni v letu 2017.

Razpis je namenjen prijaviteljem na področjih uprizoritvene, glasbene, vizualne in intermedijske umetnosti, ter na področjih kulturno-umetnostne vzgoje, knjiga in mesto, Ljubljana bere in mladike – prvi projekti.

Vključevanje Asociacije v procese oblikovanja mehanizma izvajanja kulturnih politik

Asociacija je v procesu nastajanja razpisa predlagala:
–    Da ni potrebno prilagati koprodukcijskih izjav, pač pa zadošča vpis koproducenta.
–    Da se podatke o sodelujočih samozaposlenih in zaposlenih v javnih zavodih poroča le v končnem poročilo in ne tudi že pri vmesnih poročilih.
–    Dopolnila k razumevanju nekaterih ustvarjalnih področji oziroma dopolnila glede vključenih posameznih umetniških praks v določena ustvarjalna področja.
–    Dopolnila glede vključevanja različnih starostnih skupin v kulturno umetnostno vzgojo. Namesto, da je kulturno umetnostna vzgoja razumljena zgolj v okviru izobraževanju mladih oziroma otrok, predlagamo, da je razumljena kot del vseživljenjskega učenja brez starostnih omejitev.
–    Predlagali smo nekatera dopolnila pri kriterijih (predlagamo tudi večjo terminološko jasnost) in v poglavju uporaba kriterijev (predlagamo, da se ne postavlja spodnjega praga za uspeh na razpisu, pač pa se sredstva podelijo prijaviteljem z najvišjim številom točk).

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije

Upoštevani so bili nekateri predlogi glede terminoloških popravkom  (npr. namesto o celovitosti je v razpisu med kriteriji govora o vsebinski zaokroženosti), prav tako je bil upoštevna predlog glede koprodukcijskih izjav. Dolgoročno gledano je bil uspeh Asociacije tudi, da je bil razpis objavljen pravočasno, kar Asociacija poudarja ob različnih razpisih. Ostali predlogi večinoma niso bili sprejeti.

Kronologija zagovorniških dejavnosti

Oktober 2016: Člani Asociacije so razpravljali o dokumentaciji projektnega razpisa MOL za leto 2017 in skupaj oblikovali stališča.
20. oktober 2016: Na Delovni skupini MOL za trajni dialog z nevladnimi organizacijami na področju kulture in samozaposlenimi v kulturi so člani in predstavniki Asociacije razpravljali o projektnem razpis MOL.
25. oktober 2016: Asociacija na MOL pošlje svoje predloge glede sprememb osnutka besedila projektnega razpisa MOL za leto 2017.

Programski razpis ministrstva za kulturo v letih 2018-2021

Ime: Javni razpis za izbor javnih kulturnih programov na področju umetnosti, ki jih bo v letih 2018-2021 sofinancirala Republika Slovenija iz proračuna, namenjenega za kulturo
Institucija, ki je objavila razpis: Ministrstvo za kulturo
Datum objave: 25. avgust 2017
Povezava na razpis

Ključne opredelitve mehanizma izvajanja kulturnih politik

Programski razpis ministrstva za kulturo predstavlja enega najpomembnejših razpisnih mehanizmov za neodvisno kulturno produkcijo in za ustvarjalnost nevladnega sektorja. Razpis traja za obdobje štirih let in je namenjen področjem uprizoritvene, glasbene, vizualne in intermedijske umetnosti.

V ciljih razpisa je zavedeno: »Cilj javnega razpisa je povečanje dostopnosti do kakovostnih javnih kulturnih dobrin s podporo programov izvajalcev javnih kulturnih programov na področju umetnosti, katerih dosedanje delovanje na nacionalnem nivoju bo prepoznano kot vrhunsko oziroma nujno potrebno za uresničevanje načela raznovrstnosti in dostopnosti javnih kulturnih dobrin.«

Vključevanje Asociacije v procese oblikovanja mehanizma izvajanja kulturnih politik

Zavoljo izjemne pomembnosti programskega razpisa ministrstva za kulturo za delovanje in stabilnost nevladnega sektorja, je Asociacija pravočasno pričela s pripravami na objavo razpisa. Asociacija je v pripravljalnem obdobju izvedla dve posvetovanji. Na prvem posvetovanju smo skušali pregledati vse horizontalne ukrepe, ki bi jih bilo potrebno izpeljati za izboljšanje razpisa. Drugi posvet je bil vertikalen in usmerjen na posamezna področja. Po posvetih smo zbrali pridobljene informacije in jih v obliki zaključnega dokumenta posredovali na ministrstvo za kulturo.

Po objavi razpisa je Asociacija v sodelovanju s člani detektirala številne težave v besedilu razpisa. Kot ena večjih problematičnih točk je bila izpostavljena obveza zaračunavanja vstopnine za vse prijavitelje v višini najmanj enega evra (pojavljalo se je vprašanje kompatibilnosti z drugimi razpisi, vprašanje spontane odločitve za konzumiranje kulture, problem javne dostopnosti kulture, ipd.). Problematičen je bil tudi predviden sistem glede sklepanja pogodb v okviru licence Creative Commons. Kot posebej problematično smo izpostavili točko razpisa, ki desetino točk namenja oceni poslovnih referenc prijavitelja. Na te in številne druge sporne opredelitve razpisa je Asociacija opozorila tudi na novinarski konferenci.

Razpis kot tak se ni spremenil, še več problemov pa je vzniknilo, ko je prišlo do rezultatov razpisa. Ugotovljeno je bilo, da so se opozorila glede problematičnih odprtih zadev izkazala kot upravičena. Številni prijavitelji so prejeli nižja sredstva kot v preteklih letih, na posameznih področjih so bila sredstva preusmerjena na druge razpise, kot problem pa se je izkazalo tudi, da številni prijavitelji, ki so v preteklosti izkazali kakovost v izvedbi programa, niso uspeli s svojo prijavo. Obrazložitve, ki so jih prejemali prijavitelji so bile večinoma spisane brez prave argumentacije, ponekod so bili celo kopirani deli starih obrazložitev. Asociacija je svoja stališča z nekaterimi prijavitelji pojasnila na novinarski konferenci.

Asociacija je ob različnih priložnostih poudarjala problematičnost izvedbe programskega razpisa in si uspela z različnimi dejavnostmi zagotoviti sestanek pri predsedniku vlade, ki je podal zagotovila, da bo v namen urejanja posledic slabe izvedbe programskega razpisa zagotovljenih dodatnih pol milijona sredstev, ki bodo razdeljena na novem razpisu. Do razpisa je naknadno tudi prišlo, a je ministrstvo za kulturo objavilo drugačen razpis, kot je bilo prvotno dogovorjeno.

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije

Kljub številnim argumentom podanim tako pred oblikovanjem razpisa, kot med izvajanjem samega razpisa pa argumenti Asociacije večinoma niso bili upoštevani. Med pomembnejše dosežke je možno šteti predvsem zagotovitev dodatnih pol milijona sredstev za kulturo in ustvarjalnost, kar je Asociacija uspela zagotoviti na sestanku pri predsedniku vlade.

Kronologija zagovorniških dejavnosti

25. aprila 2017: Asociacija je izvedla prvo faza posveta glede prihajajočega programskega razpisa, ki se je nanašal na horizontalne ukrepe.
4. maj 2017: Na spletni strani Asociacije je bila objavljena novica o izvajanju posvetovanja glede prihajajočega programskega razpisa.
10. maj 2017: Izvedena je bila druga faza posvetovanja, kjer smo odprli vprašanje področnih ukrepov programskega razpisa.
17. maj 2017: Asociacija se je srečala s predstavniki ministrstva za kulturo, kjer so bili predstavljeni predlogi, oblikovani na obeh posvetih glede programskega razpisa.
2. oktober 2017: Asociacija je na novinarski konferenci opozorila na številne problematične točke programskega razpisa.
2. oktober 2017: Na spletni strani Asociacije je bila objavljena novica o novinarski konferenci in povzetki ključnih težav razpisa.
5. oktober 2017: Predstavniki Asociacije so bili na sestanku na ministrstvu za kulturo, kjer so skušali predstaviti ključne potrebne popravke programskega razpisa.
1. december 2017: Na ministrstvo za kulturo smo naslovili vprašanje, kdaj lahko pričakujemo rezultate programskega razpisa.
4. januar 2018: Na ministrstvo za kulturo smo ponovno naslovili vprašanje, kdaj bodo objavljeni rezultati programskega razpisa.
15. januar 2018: Na spletni strani Asociacije je bilo objavljeno vabilo na novinarsko konferenco glede rezultatov programskega razpisa.
17. januar 2018: Po tem ko so bili objavljeni rezultati programskega razpisa in so se izkazali pomisleki Asociacije za upravičene, smo sklicali novinarsko konferenco, kjer smo ponovno izpostavili problematične točke in opozorili na dodatne težave v rezultatih razpisa.
17. januar 2018: Na spletni strani Asociacije je bila objavljena novica o novinarski konferenci glede rezultatov programskega razpisa.
26. januar 2018: Nacionalni svet za kulturo je obravnaval vprašanje financiranja NVO oziroma problematiko programskega razpisa, kjer so bila ponovno predstavljena tudi stališča Asociacije.
6. februar 2018: Asociacija je nastopila na seji Odbora za kulturo v Državnem zboru, ki je bila namenjena vprašanju financiranju NVO v kulturi s posebnim ozirom na programski razpis. Poslanci so ministrstvo za kulturo pozvali k boljšemu dialogu ter mu naložili naj preuči možnosti dodatnih sredstev za NVO v kulturi.
15. februarja 2018: Na sestanku s predsednikom vlade smo zagovarjali stališče, da je potrebo zagotoviti dodatna sredstva za blaženje slabih rezultatov programskega razpisa. Predsednik vlade je zagotovil, da bo za ta namen namenjenih dodatnih pol milijona sredstev.

Razpis za delovne štipendije za leto 2018

Ime: Javni razpis za dodelitev delovnih štipendij za samozaposlene v kulturi, ki jih bo v letu 2018 sofinancirala Republika Slovenija iz proračuna, namenjenega za kulturo
Institucija, ki je objavila razpis: Ministrstvo za kulturo
Datum objave:  20. oktober 2017
Povezava na razpis

Ključne opredelitve mehanizma izvajanja kulturnih politik

Ministrstvo za kulturo je predvidelo, da bo z razpisom za leto 2018 podelilo 53 delovnih štipendij v višini 3.000 evrov na prijavitelja. Štipendije so načeloma mišljene kot podpora ustvarjalnosti samozaposlenim v kulturi, ki so edini možni prijavitelji za štipendijo. V razpisu za leto 2018 je bila določena starostna omejitev za prijavitelje in sicer do 35 let.

Ministrstvo za kulturo sicer v besedilu razpisa navaja, da so cilji razpisa:

–    Ohraniti in dvigniti samozaposlitvene možnosti na področjih kulture.
–    Povečati dostopnost kulturnih dobrin in kulturne ustvarjalnosti na celotnem slovenskem kulturnem prostoru.
–    Dvigniti kompetence ter mobilnost.

Vključevanje Asociacije v procese oblikovanja mehanizma izvajanja kulturnih politik

Kmalu po objavi razpisa je Asociacija na ministrstvo za kulturo poslala dopis v katerem je problematizirana predvsem starostna meja za prijavitelje. V kolikor je bila v letu 2017 meja postavljena na 29 let, pa je bila v obravnavanem razpisu meja postavljena na arbitrarnih 35 let. Opozorili smo, da ni razlogov za tovrstno omejevanje, predvsem pa da bi bilo nujno poskrbeti za vse generacije samozaposlenih v kulturi, saj dejansko večina prejema nizke dohodke. Celoten dopis, ki je bil poslan na ministrstvo za kulturo je dostopen na tej povezavi.

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije

Predlogi Asociacije kljub dobri argumentaciji niso bili upoštevani.

Kronologija zagovorniških dejavnosti

Oktober 2017: S člani smo se posvetovali glede razpisa in oblikovali izhodišča za odziv.
17. oktober 2017: Asociacija na ministrstvo za kulturo pošlje dopis, v katerem pozivamo ministrstvo k spremembam razpisa.
18. oktober 2017: Asociacija na spletni strani objavi prispevek, v katerem je problematiziran razpis za delovne štipendije in kjer objavljamo celoten dopis, ki je bil poslan na ministrstvo za kulturo.

Javni razpis za izbor operacij »Podpora novim kariernim perspektivam v obdobju 2018-2021«

Ime: Javni razpis za izbor operacij »Podpora novim kariernim perspektivam v obdobju 2018-2021«
Institucija, ki je objavila razpis: Ministrstvo za kulturo
Datum objave: 22. december 2017
Povezava na razpis

Ključne opredelitve mehanizma izvajanja kulturnih politik

Javni razpis se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014 – 2020, pri katerem so prednostne osi,  spodbujanje zaposlovanja in transnacionalna mobilnost delovne sile, trajnostna vključitev mladih na trg dela in znižanje brezposelnosti mladih. Razpis je namenjan predvsem zaposlovanju mladih do 29 leta. Namen razpisa je dvig kompetenc za zaposlovanje na področju kulture in dvig deleža zaposlenih mladih na področju kulture.

Vključevanje Asociacije v procese oblikovanja mehanizma izvajanja kulturnih politik

Po objavi razpisa se je Asociacija oglasila z javnim pismom, ki smo ga posredovali tudi na ministrstvo za kulturo. V javnemu pismu opozarjamo, da je razpis namenjen zgolj javnim zavodom, četudi bi lahko bil oblikovan kot sorodni razpisi (istočasno je bil objavljen tudi Javni razpis za izbor operacij »Podporno okolje za delovanje na področju kulture 2018«, ki dopušča možnost prijave za nevladne organizacije), ki vključujejo tudi možnost prijave za nevladne organizacije. Celotno javno pismo je dostopno na tej povezavi.

Pregled upoštevanja predlogov Asociacije

Četudi argumentacija Asociacije drži, pa podani predlogi niso bili upoštevani.

Kronologija zagovorniških dejavnosti

Januar 2018: S člani mreže smo se posvetovali glede razpisa in glavnih pomanjkljivosti, ter o načinu odzivanja.
25. januar 2018: Medijem in ministrstvu za kulturo smo poslali javno pismo glede razpisa.
25. januar 2018: Objava javnega pisma na spletni strani Asociacije.